Tijdschrift "En het dorp zal duren..."

Het Heemkundig Genootschap publiceert het resultaat van haar activiteiten en opzoekingswerk op regelmatige basis in haar trimestrieel tijdschrift "En het dorp zal duren...".
Daarnaast publiceren we af en toe eenmalige werken zoals: "Brouwerijen en bierstekerijen in Beersel", "En toen was er papier...", "Een wandeling langs steen..." en "De restauratie van de pastorie van Dworp".

Het nummer 101-102 is uit:

PUBLICATIE “HUIZINGENAAR JEF WAUTERS: EEN KOLOS OP DE KOERSVELO”

Net nu de voorjaarsklassiekers betwist worden, komt het Heemkundig Genootschap op de proppen met de langverwachte publicatie over wielrenner Jef Wauters. Wielerfanaten Marc Hindrijckx, Jos Van Impe en Hans Vanden Bosch bundelden hun krachten en speurden maandenlang websites af, raadpleegden oude kranten op zoek naar wieleruitslagen, doken in wielerencyclopedieën en identificeerden oude wielerfoto’s. Het resultaat is een rijkelijk geïllustreerd werk met 175 foto’s, documenten en de volledige palmaressen van alle wielerwedstrijden waar Jef Wauters aan deelnam als beroepsrenner.

De vele lof die renner Jan Debusscher uit het naburige Dworp oogstte, trok de jonge Huizingenaar Jef Wauters aan om ook wielrijder te worden in 1923. Gezegend met een bonkig lijf en forse, snelle dijen rijgt de beenhouwersgast de overwinningen bij mekaar in de jeugdcategorieën. Na een paar opmerkelijke exploten bij de onafhankelijken krijgt hij in juni 1926 een profcontract voorgeschoteld bij de profploeg Thomann-Dunlop. De overstap verloopt vlot. Vooral in kermiskoersen kan Jef het makkelijk afmaken. Wauters kan onderweg zijn krachten sparen en kiest steevast het juiste wiel. Zo wint hij op 21-jarige leeftijd reeds een etappe in de Ronde van België.

In 1928 wint hij zes koersen. Een van de sterke kanten van Jef was zijn grote zelfkennis: hij nam niet deel aan wedstrijden die hij niet kon winnen. Vaak won hij een paar wedstrijden op rij als hij de ‘goeie form’ te pakken had. Ook op de piste deed hij door zijn snelheid en explosiviteit mee voor de prijzen. Hij werd de poulain van ‘Krol’ Vermandel die hem de stiel van pistier leerde in het Brusselse Sportpaleis. Samen behaalden ze mooie successen tijdens pistemeetings. Zo reed Jef vijfmaal de populaire zesdaagse van Brussel.

In 1929 maakte Wauters de overstap naar de Franse ploeg La Nordiste. De 23-jarige Huizingenaar beleefde een waar succesjaar. Hij behaalde maar liefst 12 zeges waaronder de Belgische titel, de Scheldeprijs en werd zelfs geselecteerd voor het wereldkampioenschap in Zürich. Het volgende jaar kon hij zijn Belgische titel met wat geluk verlengen in Brasschaat.

Vanaf 1931 verwaterde zijn carrière na een laatste klasseflits in de Ronde van Duitsland. Het volgende jaar opende hij een horecazaak aan de voet van den Alsemberg: het café des Sports. Hij bleef wel nog tot de zomer van 1934 actief als pistier. Toen hing hij zijn fiets aan de haak. Jef bleef zich wel inzetten voor de wielersport, hoewel voetbal nu zijn favoriete hobby werd. Hij was één van de prominente stichters van de roemrijke voetbalclub SV Alsemberg. Jef Wauters overleed in 1975 op 69-jarige leeftijd.

Huizingenaar Jef Wauters: een kolos op de koersvelo, En het dorp zal duren, nr. 101-102 is te bestellen door overschrijving van 20 euro (+5 euro verzendkosten) op rekeningnummer BE24 0013 1143 4138 van het Heemkundig Genootschap.

Meer info: heemkunde.beersel@gmail.com